sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Ompeluviikonloppu

Viikonloppu alkoi perjantaina, kun sisareni ja serkkuni vauvoineen saapuivat luokseni kera saumureiden, ompelukoneiden, kangasnyssäköiden ja ompelutarvikkeiden. Viikonlopun teema: Ompelulanit. Uutta minulle, mutta todella mukavan rentouttavaa. Olen nauttinut suunnattomasti.

Lanien suunnittelu alkoi jo viime vuoden puolella, koska olemme kaikki kolme kiireisiä ja vieraani lisäksi perheellisiä, lapsellisia, joten ihan hetken mielijohteesta tällaisia laneja ei pistetä pystyyn.

Olen ihaillut jo aiemmin serkullani hänen ostamiaan kankaita, koska niin ihania pirteitä kuviotrikoita, -froteita ja -collegeja en ole missään kaupoissa nähnyt. Hän olikin tilannut ne nettikaupasta ja ilmoitti nytkin tilaavansa lisää. Niin minäkin pääsin tutustumaan muutamaan nettikangaskauppaan ja olin myyty.  Upeita värejä, hienoja kuoseja ja osa vielä luomupuuvillaa, vau. Se huono puoli nettikaupassa on, että kankaat joutui tilaamaan 50 sentin tarkkuudella, enkä tilausvaiheessa ollut vielä päättänyt, mitä aioin tehdä, joten kankaat tilattiin arviopohjalla, 2 metriä kumpaakin.

Perjantaina piirtelimme kaavoja ja leikkasimme kankaita ja minä kutistin omat kankaani.

Tuuletustelineellä on monta käyttötarkoitusta, tässä kankaan kuivatusta leivinuunin lämmössä

Lauantaiaamuna nostettiin koneet esille. Tässä kuvassa vain 3 saumuria, mutta parhaimmillaan näiden saumureiden lisäksi pöydillä oli 2 ompelukonetta. Onneksi on riittävän pitkä pöytä :) Välillä koneita siirrettiin lattialle, jotta tilkkutyövälineet saatiin mahtumaan pöydälle. Ne helpottivat resorien leikkaamista.

saumurivalikoimaa

Minä löysin itselleni kivan mekkomallin vanhasta Ottobre-lehdestä. On se vaan jännää, miten heti kuvasta näkee, että tuo on minun mallini...

Mekkomalli, Ottobre 5/2013
Hiukan jouduin muokkaamaan kaavoja, koska mekko oli mitoitettu pienempirintaiselle ja pienemmälle hauikselle (vai alleille). Kaavamuokkaukset eivät ihan ole mun juttuni, mutta inhoan liian tiukkoja hihoja, joten pakko ruveta muokkaamaan. Pidensin myöskin hihaa, koska 3/4-hihat ovat liian lyhyet ja käsivarret palelevat. Yritin mittailla, mutta liian lyhyet niistä tuli silti, vaikka pidensin hihoja 13 senttiä. Ratkaisin ongelman ompelemalla hihansuihin frillat, samanlaiset liehukkeet, mitä helmassakin on.

Lopputulos
No eipä sitä mekon muotoa oikein näe tuosta henkarista, mutta hyvä siitä tuli. Kankaan lankakerät ovat melkolailla suurempia, mitä nettikuvasta luulin, mutta ei se haittaa. Minä onnistuin :)

Viikonlopun tuotokset
Oli kiva koota valmiit vaatteet tuuletustelineelle roikkumaan, mistä näki kaikkien aikaansaannokset. Tämä oli niin mahtava viikonloppu, että päätimme ottaa sen uusiksi, ehkä kesällä, tai viimeistään syksyllä.

2 kommenttia:

  1. Tepä saittekin paljon kaikkea kivaa aikaan!

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa aivan mahtavalta viikonlopulta! Silloin kun meidän lapset olivat pieniä (tosi kauan sitten :-D ) Me kokoonnuttiin aina neulomaan, taisi olla kerran kuussa ja ne olivat tosi ihania ja antoisia hetkiä! Minäkin olen noista nettikaupoista tilannut trikoita itseä, tytärtä ja lapsenlapsia varten, tarkoitus olisi kesäksi tehdä tyttösille samis-mekkoja <3

    VastaaPoista